Saturday, July 14, 2012

PENGENALAN





LATAR BELAKANG

Mengikut Herodotus, negeri Mesir ialah anugerah dari Sungai Nil. Sungai ini mengalir di kawasan tandus yang berbatu-bata membawa bersama-samanya lumpurlumpur yang mendak di tebingnya. Kejadian banjir telah menyuburkan kedua-dua tebing sungai. Selain itu, Sungai Nil telah membekalkan air untuk tanaman yang ditanam dan bekalan makanan laut serta menjadi alat pengangkutan bagi penduduk. Adalah dipercayai orang Mesir datang ke kawasan Sungai Nil dari Timur melalui Aden pada kira-kira 5000 SM. Apabila mereka mendapati delta Sungai Nil ini sangat subur, mereka mula membentuk perkampungan di sini. Adalah dipercayai juga, kewujudan kerajaan di Lembah Nil ini bermula sebelum tahun 3100 SM. 





Tamadun Mesir Purba


LOKASI

Mesir Purba merupakan anugerah sungai Nil yang mengalir dari bahagian utara Mesir ke Laut Mediteranean. Sungai Nil berpunca daripada: 
-Sungai Nil Biru (Ethiopia)
-sungai Nil Putih (Tasik Victoria di Uganda)
Limpahan air sungai Nil ke tanah yang gersang dan berpadang pasir telah berjaya menukarkan bentuk muka bumi Mesir Purba kepada tanah yang sangat subur untuk pertanian dan petempatan manusia.














Sungai Nil
Sungai Nil - sungai yang terpanjang


















KERANGKA MASA

Mesir berkembang pada tahun 10000 S.M dan akhir pada 5000 S.M.
Pada 3500 S.M., wilayah di persekitaran delta dan pertengahan Mesir telah berkembang. Ini juga mulanya tamadun.Selepas kegemilangan pada Zaman Empayar, Mesir telah mengalami keruntuhan dan dikuasai oleh orang asing.kemudiannya, Mesir Purba telah dikenali sebagai :


No comments:

Post a Comment